قهوه يا نوشيدني های انرژي زا؟

حتما قفسه های بزرگ و جذاب هر دو آنها را حتی در فروشگاه های محلی دیده اید! قهوه و نوشیدنی های انرژی زا در فروشگاه مواد غذایی، همیشه جای خود را دارند. اما سوال مهم اینجاست:

“قهوه یا نوشیدنی های انرژی زا؟”کدامیک فواید بیشتری نسبت به ضررهایشان دارند؟

مقایسه قهوه و نوشیدنی های انرژی زا یک مقایسه کاملا ساده است. برای شروع، قهوه یک نوشیدنی طبیعی است که از دان قهوه بو داده درست می شود. نوشیدنی های انرژی زا و هر نوشیدنی حاوی محرک هایی مانند کافئین برای فراهم کردن افزایش کوتاه مدت انرژی هستند. بسیاری از نوشیدنی های انرژی زا حاوی شکر هستند، در حالی که قهوه حاوی شکر نیست مگر اینکه مقداری شیرین کننده به انتخاب خودتان به آن اضافه کنید.

مقایسه قهوه در مقابل نوشیدنی های انرژی زا

نوشیدنی های  انرژی زا حاوی شکر و طعم دهنده های مصنوعی هستند که این، به معنی غیر طبیعی بودن آنهاست. این افزودنی ها به محتوای کالری آنها نیز اضافه می کند. از سوی دیگر قهوه حاوی شکر نیست و به طور کلی از یک ماده تشکیل شده است: دان قهوه.

از آنجا که کافئین به طور طبیعی در دان قهوه وجود دارد، کالری بسیار کمی دارد. با این حال، قهوه های طعم دار مانند کاپوچینو و لاته ممکن است حاوی شکر و شیر اضافه شده باشند که به مقدار کالری آن ها می افزاید. با وجود این که قهوه کالری ندارد، اما حاوی آنتی اکسیدان ها، فیبر، چندین نوع ویتامین از خانواده ویتامین B، پتاسیم، آهن، و بسیاری از مواد مغذی دیگر است.

همچنین بخوانید : قهوه و آنتی اکسیدان ها

بسیاری از نوشیدنی های انرژی زا نیز حاوی تائورین هستند. برخی از طرفداران نوشیدنی های انرژی زا ادعا می کنند که تائورین به زمان تمرکز و عملکرد بهتر مغز کمک می کند، انرژی را افزایش می دهد، و به انقباضات عضلانی را تسریع می کند. با این حال تحقیقات کمی برای حمایت از این ادعاها انجام شده است. اخیراً، تائورین به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی آن به نوشیدنی های انرژی زا اضافه شده است؛ با این حال قهوه مجموعه بزرگی از آنتی اکسیدان ها است. نوشیدنی های انرژی زا احتمالا حاوی شکر و طعم دهنده های اضافی هستند که به مقدار کالری آنها اضافه میکند.

قهوه و نوشیدنی های انرژی زا: کدام یک به هوشیاری ما بیشتر کمک میکند؟

قهوه اغلب بر نوشیدنی های انرژی زا برای هوشیاری یا بیداری ترجیح داده می شود. کافئین موجود در قهوه زمان شروع فعالیت کند تری در بدن دارد و اثرات آن بر بدن بیشتر طول می کشد. این مورد می تواند برای کسانی مفید باشد که در طول روز انرژی پایدار نیاز دارند. در هر صورت، انرژی موجود در قهوه و نوشیدنی های انرژی زا هر دو از کافئین می آیند. برای اکثر بزرگسالان مصرف حدود ۴۰۰ میلی گرم کافئین در روز (حدود چهار فنجان قهوه) بی خطر است.

اثرات کافئین بسته به سن و داروهای مصرفی شما متفاوت است. اما به طور کلی کافئین می تواند میزان و کیفیت خواب شما را تغییر دهد. این ماده شیمیایی می تواند باعث تپش قلب شود. نوشیدنی های انرژی زا معمولاً حاوی کافئین بیشتری نسبت به قهوه هستند و محرک های دیگری مانند گوارانا نیز دارند که به اثرات بیشتر آن نسبت به قهوه کمک می کنند. قهوه حاوی کافئین است که می تواند افزایش انرژی را فراهم کند. با این حال قهوه حاوی کافئین کمتری نسبت به بسیاری از نوشیدنی های انرژی زا است و اثرات آن به دلیل نحوه جذب بدن کندتر و در عین حال طولانی مدت تر است.

کدام کافئین بیشتری دارد: قهوه یا نوشیدنی های انرژی زا؟

قهوه
قهوه حاوی مقداری کافئین است، سطح این ماده بسته به نحوه تهیه آن متفاوت است. به طور استاندارد 8 اونس (237 میلی لیتر یا گرم) قهوه می تواند از 100 تا 150 میلی گرم کافئین داشته باشد. دان قهوه، مقدار برشتگی آن، نحوه دم آوری آن و هر طعم دهنده اضافه شده و یا شیرین کننده در مقدار کافئین آن موثر است.

نوشیدنی های انرژی زا
یک وعده از یک نوشیدنی انرژی زا می تواند تا ۲۴۰ میلی گرم کافئین را شامل شود. بنابراین به راحتی می توان دید که چرا علاقه مندان به این نوشیدنی ها می توانند وابستگی روزانه به آن پیدا کنند.

مقایسه
قهوه حاوی کافئین است، اما سطح آن بسته به نحوه تهیه آن متفاوت است. نوشیدنی های انرژی زا – حاوی سطوح بالایی از کافئین در هر وعده هستند که باعث افزایش ناگهانی انرژی در بدن میشود. در مقایسه، قهوه اغلب بر نوشیدنی های انرژی زا ترجیح داده می شود زیرا حاوی مقدار کمتری از کافئین با زمان شروع کندتر است. علاوه بر این، قهوه حاوی قند و کالری ناچیز است، در حالی که نوشیدنی های انرژی زا می تواند تا 30 گرم شکر در هر بطری داشته باشند. به طور حتم نوشیدن یک بطری در روز، افزایش وزن را در پی خواهد داشت. به همین دلیل است که قهوه معمولا گزینه ترجیحی برای افزایش انرژی در مقایسه با نوشیدنی های انرژی زا است.

مقدار شکر در قهوه و نوشیدنی های انرژی زا چه قدر متفاوت است؟

قهوه
حاوی هیچ قندی نیست و محتوای کالری آن ناچیز است. شکر و شربت های طعم دار اغلب به نوشیدنی های بر پایه قهوه مانند کاپوچینو ها و لاته ها اضافه می شوند؛ که این کار مقدار قند آن را بالا میبرد. بهتر است قهوه را بدون شکر و با میان وعده های مصرف کنید.

نوشیدنی های انرژی زا
نوشیدنی های انرژی زا ممکن است بسته به برند، تا ۳۰ گرم شکر در هر وعده داشته باشد.

برخی از عوارض جانبی نوشیدن بیش از حد قهوه و نوشیدنی های انرژی زا

قهوه
نوشیدن بیش از حد قهوه می تواند باعث تپش قلب، لرزش، تحریک پذیری، بی خوابی، و حتی اسپاسم عضلانی شود. نوشیدن بیش از حد قهوه همچنین ممکن است باعث بی خوابی, تحریک پذیری, عصبی, و ضربان قلب نامنظم شود.

نوشیدنی های انرژی زا
مصرف مقادیر بالای کافئین موجود در نوشیدنی های انرژی زا می تواند منجر به ضربان نامنظم قلب، تشنج، یا حتی مرگ شود.

همچنین بخوانید: نه عارضه جانبی مصرف بیش از حد کافئین

نتیجه گیری:

اگرچه هم نوشیدنی های انرژی زا و هم قهوه می توانند باعث افزایش انرژی شما شوند، اما قهوه معمولاً ترجیح داده می شود. زیرا کافئین کمترو اثر طولانی مدت تری دارد. همچنین انتخاب بهتری برای مبتلایان به دیابت (شکر کمتر) و چاقی (کالری کمتر) است. نوشیدنی های انرژی زا می توانند باعث تپش قلب، تشنج، و حتی مرگ در صورت سوء مصرف شوند. بنابراین بین این دو، قهوه اغلب انتخاب بهتری برای افرادی که به دنبال افزایش انرژی روزانه هستند است.

1 دیدگاه در “تفاوت بین قهوه و نوشیدنی های انرژی زا

  1. مهدی متولی گفت:

    مطالب نگاشته بسیار مفید و سودمند بوده و مطالعه آن به همه شما عزیزان توصیه میگردد.باتشکر از کارکنان عزیز قهوه درختی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *