اگر انتظار دارید که ما در رقابت بین قهوه تک خاستگاه یا قهوه ترکیبی برنده داشته باشیم، باید شما را ناامید کنیم. حقیقت این است که هیچ کدام بر دیگری برتری ندارد. قهوه تک خاستگاه و قهوه ترکیبی از هم بسیار متفاوت هستند – در واقع آنقدر متفاوت هستند که مانند تلاش برای مقایسه آناناس و پیتزا است. بنابراین ما در اینجا دست هیچکدام را برای پیروزی بالا نخواهیم برد، اما اطلاعات کافی در مورد تفاوت آن ها را به شما میدهیم تا بتوانید خودتان تصمیم بگیرید که کدامیک را ترجیح می دهید.

تعریف قهوه تک خاستگاه و قهوه ترکیبی

قهوه تک خاستگاه

قهوه تک منشا  یا تک خاستگاه به دان های قهوه هایی اطلاق می‌شود که از یک مکان خاص در جهان منشأ گرفته‌ اند. بحث هایی در مورد اینکه این مکان چقدر باید محدود باشد وجود دارد. برخی از مردم فکر می کنند که قهوه تک خاستگاه می تواند برداشت شده از یک کشور خاص باشد. برخی دیگر می گویند باید منطقه خاصی از یک کشور باشد. برخی دیگر معتقدند که باید مزرعه خاصی باشد. اما نکته اصلی این است که دان ها از لحاظ ساختار، همگی یکسان باشند.
قهوه ترکیبی
قهوه ترکیبی تشکیل شده از دان های مختلف از خاستگاه های مختلف هستند و حتی می توانند از چندین نوع مختلف دانه قهوه از یک کشور تشکیل شوند. به طور معمول یک مخلوط حاوی 2-4 نوع دان مختلف است، اما ممکن است برخی از آنها (قهوه های ترکیبی ) تا 9 نوع  برسد.

مناطق کشت قهوه در طعم آن تفاوت ایجاد می کنند

مهم است که قهوه از کجا می آید، زیرا منطقه ای که قهوه در آن کشت میشود؛ مجموعه ای از متغیر ها است. این متغیر ها که در ادامه به آنها میپردازیم بر ویژگی های قهوه تأثیر می گذارد. این متغیر ها شامل خاک، آب و هوا، سایه، ارتفاع و غیره است.
قهوه‌ ای که در آسیای جنوب شرقی تولید می‌ شود با قهوه‌ ای که در آمریکای مرکزی تولید می‌ شود یا با  قهوه‌ ای که در شرق آفریقا رشد می‌ کند بسیار متفاوت است. به طور کلی، ویژگی های قهوه برداشت شده از این سه ناحیه به شرح زیر است:

  • آسیای جنوب شرقی: خاکی، تند، آجیلی، اسیدیته کم تا متوسط، بدن کامل
  • آمریکای مرکزی: ملایم، معطر، شیرین، میوه ای، اسیدیته متوسط، بدن متوسط
  • شرق آفریقا: گل، مرکبات، میوه و انواع توت ها، اسیدیته متوسط ​​تا زیاد، بدن کامل

در سراسر جهان، می توانید تنوع زیادی از دان های قهوه را مشاهده کنید. به عنوان مثال، ارتفاع از سطح دریا تأثیر قابل توجهی بر دان قهوه دارد، زیرا با دمای سرد تر همراه است که سرعت رشد گیاه را کاهش می دهد. این کاهش دما یک دان متراکم تر و پیچیده تر تولید می کند.
اعتقاد بر این است که مزرعه قهوه در بالاترین ارتفاع جهان در بولیوی قرار دارد و در ارتفاع حدود 2000 متری از سطح دریا است. در حال حاضر، بولیوی با برزیل، که بزرگترین کشور تولید کننده قهوه در جهان است، مرز مشترک دارد. مزارع پرورش قهوه بولیوی در بخش غربی این کشور، حدود 2500 کیلومتری از مزارع قهوه در شرق برزیل قرار دارند. مزارع برزیلی به طور متوسط تنها حدود 900 متر از سطح دریا ارتفاع دارد. بنابراین تفاوت بین دان ها در تفاوت ارتفاع آنها است، حتی اگر از نظر جغرافیایی هر دو از “آمریکای جنوبی” باشند.

محبوبیت کدامیک بیشتر است؟ قهوه تک خاستگاه یا قهوه ترکیبی؟

قهوه تک منشا اخیراً محبوبیت زیادی در بین طرفداران قهوه پیدا کرده است، به ویژه در عرصه تخصصی آن. با این حال، تا سال‌ های زیادی، قهوه در آمریکای شمالی بیشتر جنبه تجاری داشت تا تخصصی. در آن زمان برشته کردن دان های قهوه از مناطق مختلف، مخلوط کردن آنها با هم و فروش مخلوط شایع بود.
وقتی سوپر مارکت ها یا فروشگاه های قهوه را میگردید، با حجم بالایی از دان های قهوه سروکار دارید. بدست آوردن یک مزرعه یا منطقه برای تولید چنین حجم بالایی از دانه ها دشوار خواهد بود، و حتی اگر می‌ توانستند از آن بهره برداری کنند، اگر آن مزرعه/منطقه سال بدی داشته باشد و کیفیت قهوه آن کاهش یابد، چه؟ یا اگر دان ها به سادگی پس از پایان فصل رشد در آن قسمت از جهان در دسترس نباشد، چه؟ مشتریان شما در طول سال ها به طعم و قوام خاصی عادت کرده اند و ناگهان نمی توانند آن را تغییر دهند.
اگر یک ترکیب درست کنید، چندین نوع مختلف لوبیا دارید که برای دستیابی به یک طعم خاص، آنها را با هم ترکیب کرده اید. بسیار بعید است که همه آنها باهم سال بدی داشته باشند یا همزمان ناپدید شوند، و اگر یکی از آنها این چنین باشد، مناطق زیادی در دنیا وجود دارد که می‌ توانید به دنبال جایگزینی برای آن باشید. دانی که می‌ تواند ویژگی‌ های مشابهی را در ترکیب قهوه برای شما ایجاد کند. در نتیجه شما می توانید همچنان حجم بالایی از محصول ثابت را به مشتریان خود عرضه کنید.
توزیع کنندگان قهوه با حجم بالا در تلاش هستند تا جمعیت را راضی نگه دارند. درست است که قهوه‌ های تک منشا می‌ توانند طعم‌ های بسیار خاص و منحصر به‌ فردی داشته باشند. هنگامی که دان های مختلف قهوه مخلوط می شوند، یک روستر ماهر می تواند با مخلوط کردن دان های مختلف با یکدیگر، ویژگی های منفی دان ها را کاهش دهد. نتیجه قهوه ای است که بیشتر سلیقه ها را راضی نگه میدارد می کند و هیچ کدام از آنها را آزار نمی دهد. و این منطق اقتصادی است.

طعم قهوه تک خاستگاه در مقابل قهوه ترکیبی

قهوه های تک منشا به اندازه مزرعه ها طعم های متفاوتی دارند. فقط با نگاهی به دان های قهوه تک منشا از گوآتمالا، می توانید متوجه شوید که هر کدام از آنها ویژگی متمایز خود را خواهند داشت. قهوه های تک منشا به شما این امکان را می دهد که آن را در خالص ترین و طبیعی ترین شکل آن بچشید. آنها به طور مستقیم ویژگی هایی را از منطقه رشد شان منعکس می کنند و به شما این امکان را می دهند که تفاوت طعم ها را از منطقه ای به منطقه دیگر به وضوح شناسایی کنید. برای کسانی که به قهوه های ترکیبی عادت دارند – که اکثریت مردم را شامل میشود – تنوع طعم می‌ تواند بسیار لذت بخش باشد. این قهوه‌ ها مناسب طرفداران واقعی قهوه است، کسانی که از مزه کردن و مقایسه کردن طعم های متفاوت قهوه لذت می‌ برند.
از آنجایی که هدف اصلی قهوه تک خاستگاه برجسته کردن طعم منحصر به فرد بودن آن است، باید آن را خالص بنوشید و از روش های عصاره گیری تخصصی تر استفاده کنید که به دان قهوه اجازه می دهد طعم های واقی ان را برجسته کند. عصاره گیری به روش های پور اور، Chemex و Aeropress، بهترین گزینه ها برای برجسته کردن طعم های خاص قهوه تک منشاء یا تک خاستگاه هستند. ترکیب قهوه معمولاً پیچیده‌ تر هستند، به دلیل تنوع دانه‌ های داخلشان. در قهوه های ترکیبی طعم های بیشتری را خواهید چشید. در حالی که قهوه های تک منشا کاملاً به آرامی برشته می شوند تا خصوصیات منحصر به فرد دان را حفظ کنند، مخلوط ها را معمولاً بیشتر برشته میکنند و طعم بیشتری را در هنگام برشته شدن می گیرند. مخلوط‌ ها همچنین برای نوشیدنی‌ های قهوه با شیر مانند لاته و کاپوچینو بهترین هستند. شما ترجیح می دهید آن طعم های گرم و برشته را در لاته خود داشته باشید تا نت های لیمویی و گلی یک اتیوپیایی تک منشا؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *