آنتی اکسیدان ها چه موادی هستند و برای بدن ما چه فوایدی دارند؟

سلول های بدن ما مدام در معرض رادیکال های آزاد قرار می گیرند که می توانند با آسیب زدن به DNA و دیگر بخش های حیاتی بدن برای آن ضرر داشته باشند. آنتی اکسیدان ها ما را از این رادیکال های آزاد محافظت می کنند و از سرطان جلوگیری می کنند.

قهوه منبع غنی از آنتی اکسیدان هاست. اما قبل از اینکه از مزایا و فواید قهوه مطلع شوید، اجازه دهید ابتدا بدانیم که آنتی اکسیدان ها چه موادی هستند.

آنتی اکسیدان ها مواد شیمیایی هستند که می توانند رادیکال های آزاد را خنثی کنند بدون اینکه خود هیچ تغییری در این فرایند داشته باشند. رادیکال های آزاد در بدن ما از منابع مختلف مانند غذاهای فرآوری شده، استرس، آلودگی هوا، الکل و غیره می آیند.

رادیکال های آزاد می توانند با عملکرد سلول های ما تداخل داشته باشند و باعث آسیب به آنها شوند. فرایند اکسایش در بدن به غشای سلولی و سایر ساختارها از جمله پروتئین‌ها و لیپید‌ها و DNA آسیب می‌زند. مولکول‌های ناپایداری به نام رادیکال‌های آزاد ایجاد می‌کند که الکترون‌های سایر مولکول‌های داخل سلول را از بین می‌برند. این موضوع باعث آسیب به ساختار DNA و در نتیجه تداخل در عملکرد سلول میشود.

بدن می‌تواند با تعدادی از این رادیکال‌های آزاد کنار بیاید؛ اما آسیب ناشی از ازدیاد بیش‌ از‌ حد رادیکال‌های آزاد با گذشت زمان ممکن است جبران‌ناپذیر باشد و به بیماری‌های خاصی از جمله بیماری‌های قلبی و کبدی و برخی سرطان‌ها منجر شود.

آنتی اکسیدان های موجود در خوراکی های متفاوت

علاوه بر این، آنتی اکسیدان ها در غذاهای مختلف یافت می شوند. بیشتر گیاهان آنتی اکسیدان طبیعی دارند. این نوع خوراکی ها در مبارزه با سرطان، فشار خون بالا، دیابت، و بیماری های دیگر موثر هستند. آنتی اکسیدان ها همچنین به عنوان مواد نگهدارنده برای افزایش ماندگاری به بسیاری از غذاهای آماده برای خوردن اضافه می شوند. برخی از این آنتی اکسیدان ها ویتامین C، ویتامین E، بتا کاروتن و غیره هستند.

قهوه و آنتی اکسیدان ها

قهوه یکی از غنی ترین منابع آنتی اکسیدان در رژیم غذایی ماست. یک فنجان قهوه می تواند ۲ تا ۱۰ برابر آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به چای سبز داشته باشد. این به این دلیل است که نوشیدنی قهوه از دم کردن دان برشته شده آن پدید می آید. که در واقع گیلاس هستند. بنابراین آنتی اکسیدان های آن در هنگام برشته شدن غالب تر می شوند و طعم تلخ قهوه را به آن می دهند.

علاوه بر این، بنا به گزارش ها قهوه با بیماری های قلبی، بیماری های نورودژنراتیو مانند آلزایمر، بیماری های روانی مربوط به افزایش سن (AMD)، و حتی برخی سرطان ها مبارزه می کند. قهوه حاوی تعداد بسیار زیادی از انواع آنتی اکسیدان ها، از جمله کلروژنیک اسید و کافئیک اسید،است. این نوع مواد خواص ضد التهابی بالایی دارند.

آیا در مقدار قهوه مصرفی محدودیتی داریم؟

بهتر است مقدار کافئین موجود در فنجان قهوه خود را کنترل کنید. این مقدار نباید به اندازه ای باشد که فشار خون را در بدن افزایش دهد. اگر داروی خاصی را مصرف میکنید تداخل با این داروها میتواند حملات قلبی وعارضه های جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد. با این حال، اگر از هیپوگلیسمی، اضطراب یا افسردگی رنج می برید، باید به میزان قهوه ای که می نوشید توجه کنید.

قهوه یک نوشیدنی سالم است که می تواند ما را از بسیاری از بیماری ها محافظت کند. خلق و خوی شما، میزان هوشیاریتان در روز و سوخت و ساز بدنتان را بالا ببرد. بنابراین در حالی که اعلام شده است که مصرف بیش از حد کافئین اثرات منفی بر سلامت ما خواهد داشت، اضافه کردن یک یا دو فنجان به رژیم غذایی روزانه شما باید خوب باشد.

آنتی اکسیدان های موجود در قهوه

-آنتی اکسیدان ها در قهوه به دلیل خواص ضد التهابی خود مسئول بسیاری از فرآیند های شیمیایی هستند. این آنتی اکسیدان ها همچنین از سرطان جلوگیری می کنند و علائم پیری را به تأخیر می اندازند.

-یکی دیگر از مزیت های بزرگ آنتی اکسیدان ها در قهوه این است که آنها می توانند خطر سکته مغزی را کاهش دهند. قهوه خورها کمتر در معرض خطر سکته هستد. رگ های خونی به دلیل کافئین موجود در قهوه کمتر دچار انسداد میشوند هستند.

-قهوه همچنین می تواند به کنترل بیماریی هایی مانند دیابت نوع 2، آسم، و حتی کاهش وزن کمک کند. با این حال، مطمئن شوید که مصرف شما با هر داروهای دیگری که مصرف میکنید تداخل نداشته باشد.

-قهوه آنتی اکسیدان دارد و نقش مهمی در بهبود عملکرد سیستم قلبی-عروقی، سیستم عصبی، دستگاه گوارش و غیره دارد.

آیا قهوه بدون کافئین نیز دارای این آنتی اکسیدان است؟

هر دو نوع قهوه کافئین دار و بدون کافئین حاوی انواع آنتی اکسیدان ها هستند. با این حال، آنتی اکسیدان ها در قهوه بدون کافئین کمتر از نوع کافئین دار ان نیستند. در واقع آنتی اکسیدان ها از دیگر ترکیبات سالم موجود در قهوه هستند.

آیا با مصرف قهوه بیشتر آنتی اکسیدان های بیشتری دریافت میکنیم؟

پاسخ قطعی خیر است. نوشیدن بیش از 6 فنجان قهوه در روز هیچ گونه مزایای اضافی برای بدن ندارد.

با نوشیدن قهوه بیش از حد در روز چه اتفاقی در بدن ما می افتد؟

نوشیدن بیش از 2-3 فنجان قهوه در روز باعث افزایش محتوای کافئین در سیستم بدنی شما خواهد شد که این برای سلامتی شما به هیچ عنوان خوب نخواهد بود. این مقدار کافئین می تواند فشار خون شما را افزایش دهد. برای اطلاع از عوارض جانبی مصرف بالای کافئین به مقاله زیر مراجعه کنید:

نه عارضه جانبی مصرف بیش از حد کافئین

برخی از راه هایی که میتوانید مطمئن شوید که ما آنتی اکسیدان ها از مواد غذایی ما دریافت کنید؟

شما باید یک رژیم غذایی سالم و متعادل برای دریافت آنتی اکسیدان های کافی داشته باشید. یک رژیم غذایی متعادل به این معنی است که شما نیاز به خوردن انواع غذاها دارید. میوه ها و سبزیجات منبع بسیار خوبی از آنتی اکسیدان ها هستند، و آنها باید در رژیم غذایی روزانه شما گنجانده شوند. در مقابل مصرف گوشت ها و به طور کل مواد غذایی فرآوری شده مقدار رادیکال های آزاد را در بدن شما افزایش می دهد.

چگونه با دم کردن قهوه آنتی اکسیدان های موجود در آن دریافت میشود؟

دم کردن قهوه، در خانه یک راه عالی برای دریافت آنتی اکسیدان ها از آن است. با این حال، اگر در طول فرایند دم کردن بیش از حد گرم شود، مقدار آنتی اکسیدان های موجود در آن کاهش می یابد. قهوه سرددم بیشترین مقدار آنتی اکسیدان را داراست.

نحوه تهیه قهوه های سرددم و نکات مربوط به تهیه آن را در مقاله زیر بخوانید:

6 نکته برای تهیه بهترین قهوه سرد (روش غوطه وری)

سعی کنید قهوه را تلخ بنوشید تا بیشترین آنتی اکسیدان ها را از آن دریافت کنید. هیچ شیر یا شکری به آن اضافه نکنید. اضافه کردن شیر و شکر باعث کاهش تعداد آنتی اکسیدان ها از آن می شود. در عوض، استفاده از جایگزین های سالم تر مانند دارچین یا عسل، می تواند طعم قهوه را بدون از بین بردن آنتی اکسیدان های آن تغییر دهد.

نتیجه گیری

  • قهوه آنتی اکسیدان های زیادی دارد و مصرف قهوه در روز برای سلامتی مفید است.

  • بیش از حد قهوه مصرف نکنید، و شیر یا شکر را به آن اضافه نکنید. اگر نیاز به چیزی به عنوان شیرین کننده دارید, استفاده از عسل به جای شکر جایگزین سالم تری است.

  • نوشیدن قهوه برای بدن بسیار مفید است. از قهوه به عنوان یک نوشیدنی با سطوح بالای آنتی اکسیدان یاد میشود. نوشیدن قهوه سیاه سرددم بیشترین آنتی اکسیدان را در اختیار شما قرار میدهد.

  • نوشیدن بیش از حد قهوه فقط محتوای کافئین بدن شما را افزایش می دهد.

  • قهوه نوشیدنی روزانه بسیار مفیدی برای سلامتی شماست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *