موکاپات که به عنوان قهوه ساز ایتالیایی نیز شناخته می شود توسط آلفونسو بیالتی، مخترع و کارآفرین ایتالیایی اختراع شد. طراحی هشت ضلعی نمادین خود که از زمان ایجاد آن در سال 1933 تقریباً بدون تغییر باقی مانده است مشهور است. درست مانند Chemex، می توان آن را در موزه های مختلف در سراسر جهان مانند موزه طراحی Triennale در میلان و MoMa در نیویورک یافت.

موکاپات سه قسمت اصلی تشکیل شده است:

  1. قسمت پایینی که به عنوان دیگ بخار شناخته می شود، جایی که آب در آن ریخته و سپس گرم می شود.
  2. یک سبد مرکزی که، به روی «دیگ بخار» که در آن قهوه آسیاب شده قرار می‌گیرد، قرار دارد.
  3. قسمت بالایی که در آن قهوه پس از عبور آب با فشار از سطح فشرده آسیاب قهوه عبور و در نهایت با حرکت حرکت در طول لوله مرکزی جمع آوری می شود. قسمت های پایین و بالایی به هم پیچ می شوند. یک دستگیره پلاستیکی نیز حمل آن را تسهیل می کند.

قهوه دم شده با موکاپات، غنی، غلیظ و با بافتی منحصر به فرد است.

فرآیند استخراج شامل گرم کردن آب تا نزدیک به نقطه جوش است (96درجه سیلسیوس)، از این رو فشار بخار ایجاد شده در آب به آن فشار کافی برای استخراج قهوه به از ظرف زیرین به ظرف بالایی را میدهد.

برای تهیه یک فنجان قهوه خوشمزه با موکاپات خود مراحل زیر را دنبال کنید:

قدم اول

آب را در یک کتری گرم کنید. همچنین می توانید از دیگ (قسمت پایینی) موکاپات، مستقیماً بدون نصب قسمت بالایی، استفاده کنید.

قدم دوم

پس از گرم شدن آب، آن را در قسمت پایینی یا "دیگ بخار" بریزید و تا ابتدای سوپاپ اطمینان را پر کنید (دقت کنید روی آن را نپوشانید).

توصیه میشود آب را از قبل گرم کنید.

قدم سوم

قهوه را به سبد موکاپات اضافه کنید. در مورد سطح آسیاب و دوز قهوه به جدول زیر دقت کنید:

قدم چهارم


سبد قهوه را روی قسمت پایینی قرار دهید. قسمت بالا و پایین را به هم پیچ کنید، اگر آب جوشیده شده و داغ را از قبل در موکا پات خود دارید از یک حوله برتی به هم پیچ کردن دو قسمت استفاده کنید.

درب موکاپات را باز نگه دارید تا بتوانید زمان شروع عصاره گیری را متوجه شوید.

قدم پنجم

 

پس از چند دقیقه، قهوه دم کرده شروع به جاری شدن می کند.
به محض اینکه قهوه دم شده به نصف ظرفیت موکاپات رسید، به این معنی است که زمان مناسب برای بستن درب آن فراهم رسیده است و موکاپات خود را از منبع حرارت بردارید. نگران نباشید، قهوه شما به لطف گرمای انباشته شده به جریان خود ادامه می دهد.

 

قدم ششم

پس از چند دقیقه، قهوه دم کرده شروع به جاری شدن می کند.
به محض اینکه قهوه دم شده به نصف ظرفیت موکا پات رسید، به این معنی است که زمان مناسب برای بستن درب آن فراهم رسیده است و موکاپات خود را از منبع حرارت بردارید. نگران نباشید، قهوه شما به لطف گرمای انباشته شده به جریان خود ادامه می دهد.

 

 

قدم هفتم

به محض اینکه بالا آمدن قهوه متوقف شد (این را می توانید با صدای پف موکاپات تشخیص دهید)، آن را با یک قاشق کوچک مخلوط کنید تا یکدست شود: اولین قسمت هایی که بیرون می آیند ترکیبی بسیار غلیظ دارند. در حالی که آخرین قسمت ها بسیار رقیق تر است.

 

قدم هشتم

قهوه شما آماده است!
آن را در فنجان مورد علاقه خود سرو کنید. یک واقعیت جالب در مورد فنجان های موکا: در حالی که قهوه فیلتر معمولاً یک فنجان یا لیوان بزرگ را ترجیح می دهد، قهوه استخراج شده با موکا معمولاً در اسپرسو یا فنجان های کمی بزرگتر سرو می شود.

قدم نهم

 

استراحت کنید و وقت خود را برای لذت بردن از طعم این فنجان قهوه صرف کنید…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *